Om Prag Eksperten
Prag Eksperten er grundlagt i februar 2005 i en stue i Nørresundby.
Mit navn er Laus Sørensen. Jeg er stifter og indehaver af Prag Eksperten.
Det hele begyndte i vinteren 2005. På det tidspunkt var jeg viceskoleinspektør på en folkeskole i Aalborg.
Efter endnu en skøn tur til Prag, som var det sted, jeg allerhelst rejste til, besluttede jeg mig for at sætte den vejledning, jeg gav til venner, bekendte, familie, kolleger, min tandlæge (!) og andre i system og tilbyde den bredt som en service, der kunne bookes.
Jeg havde allerede rejst i Prag i mange år, første gang på en studierejse i 1981, og efter murens fald helst så ofte som muligt. Enten sammen med andre eller alene.
Jeg havde erfaret, at jeg fik god værdi for pengene og også god plads, hvis jeg boede i en ferielejlighed i stedet for et hotel, og jeg havde efterhånden opbygget et bredt kendskab til bureauer og personer i Prag, der tilbød disse lejligheder. Derfor vidste jeg også, hvordan man fik bedst værdi for sine penge og faktisk fik det, man havde bestilt og betalt for.
Jeg begyndte at opbygge hjemmesiden Prag Eksperten. Målet var at tilbyde mest mulig information og inspiration til gæsterne, så de fik det bedst mulige udbytte af deres kostbare ferietid.
Det gik langsomt i starten. Men efter en omgang søgemaskineoptimering (SEO), begyndte det ret pludselig at tage fart, og jeg øjnede muligheden for faktisk at kunne leve af det, der oprindeligt var tænkt som et lille hobbyprojekt.
I efteråret 2006 tog jeg chancen. Jeg forlod mit job, satte mit hus til salg og rejste til Prag for at lede efter en bolig. Ikke en ferielejlighed, men dog en lejlighed – denne gang med en langtidskontrakt og i det kvarter, jeg holder mest af: Prag 2, Vinohrady.
Det lykkedes, og jeg begyndte at forberede mig på at flytte. I januar 2007 læssede vi mit liv ind i en lejet lastvogn, som min bror og en af hans kolleger hjælpsomt kørte mod Prag, hvor jeg indrettede mig i min nye virkelighed.
Til min store lettelse gik det fint med forretningen. Arbejdet tog den tid, der nogenlunde svarede til en fuldtidsstilling, indtægten gav mig mulighed for at leve behageligt og trygt. Ikke noget stort og prangende, men heller ikke med bekymringer over næste husleje.
På grund af den vellykkede søgemaskineoptimering, som i første omgang et firma havde stået for, og som jeg senere selv overtog, var min lille nye virksomhed meget synlig på internettet, og allerede i sommeren 2007 blev jeg kontaktet af et makkerpar, som siden har været mine gode og troværdige samarbejdspartnere, nemlig Pavel og Helge, der laver ture og udflugter på dansk her i landet.
Det første til oprettelsen af endnu en hjemmeside, Prag Udflugter, hvor alle danskere, der rejser til Prag, kan benytte sig af alle vore mange spændende og inspirerende aktiviteter og få endnu mere ud af deres Prag rejse.
Året efter blev jeg kontaktet af en udbyder af hoteller i Prag. Selvom jeg oprindeligt havde satset udelukkende på ferielejligheder, var der af og til gæster, som gerne ville booke gennem mig for at få min service og vejledning – men de foretrak et hotel. Desuden tænkte jeg, at det var en god idé at kunne tilbyde en bred buket af muligheder, herunder selvfølgelig hoteller. Dermed blev født endnu et website: Prag Hoteller.
Efter et par år gav det mening at skifte samarbejdspartner vedrørende hoteller. Min nuværende agent er helt usædvanligt hjælpsom, troværdig, medtænkende og hurtig, og det er et samarbejde, jeg sætter stor pris på.
Med udbredelsen af Facebook har jeg haft mulighed for at komme tættere på gæsterne og sammen med dem opbygge et hyggeligt univers og et venligt rum gennem Prag Ekspertens Facebookside.
Årene gik. Jeg har haft fornøjelsen af at hjælpe tusindvis af danskere med deres ture til Prag, og jeg har heldigvis også haft det privilegium at møde masser af dem, når jeg har været deres private guide. Gennem årene er balancen mellem de forskellige ”ben” i min forretning rykket flere gange, og jeg har forsøgt at tilpasse mig efter bedste evne.
Men så kom Corona! I marts 2020 oplevede jeg, at hele grundlaget for mit liv forsvandt fra den ene dag til den næste. De eneste henvendelser, jeg modtog, var aflysninger.
I første omgang må jeg indrømme, at jeg gik i panik og nærmest foldede mig sammen på sofaen i en depression. Efterhånden øjnede jeg nogle muligheder for at udføre forskellige freelanceopgaver, især oversættelser mellem engelsk og dansk, via platformen Upwork, og langsomt fik jeg opbygget en kundebase dér.
Men i december 2020 blev jeg så også tilbudt en tjans som fjernassistent for den daværende administrationschef på det danske tidsskrift Økonomisk Ugebrev. I første omgang med et begrænset timetal, senere med flere timer og opgaver efterhånden som de øvrige medarbejdere, ikke mindst chefredaktøren, begyndte at bede om min hjælp. Blandt andet overtog jeg hele ansvaret for at holde tidsskriftets hjemmeside opdateret med alle de relevante artikler.
I dag har min tidligere chef forladt sin stilling, og jeg har overtaget nogle af hendes administrative opgaver, hvilket betyder, at jeg bruger store dele af min arbejdstid for Økonomisk Ugebrev.
Men det betyder selvfølgelig ikke, at jeg har ladt mit hjertebarn, Prag Eksperten, i stikken. Jeg arrangerer forsat oplevelser for danske gæster i Prag, og jeg tilbyder fortsat vejledning og service, du ikke finder andre steder.
Af grunde, du kan læse om her, tilbyder jeg ikke længere ferielejligheder i Prag. Det giver simpelthen ikke merværdi for hverken mine gæster eller jeg selv længere, og derfor må jeg – som så mange andre gange i årenes løb – tilpasse mig den virkelighed, der er aktuel her og nu.
Men jeg vil meget gerne booke hotel til dig og også meget gerne give dig fantastiske oplevelser på ture og udflugter på dansk i og udenfor Prag.